Definitie van e-coaching

E-coaching is de vorm van coaching die gebruik maakt van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Echter, het gebruik van ICT middelen zorgt voor een specifieke manier van werken per vorm van e-coaching. Hieronder staat de algemene definitie van e-coaching: 

“E-coaching is een niet-hiërarchisch ontwikkelingspartnerschap waarbij het leer- en reflectieproces zowel analoog als digitaal plaats vindt en waarbij er sprake is van fysieke afstand in de communicatie” (Ribbers & Waringa, 2011).

Deze definitie bestaat uit drie onderdelen:

  1. Er is sprake van coaching. Kenmerkend is het ontbreken van een hiërarchische, adviserende en aanbod-gerichte relatie, waardoor deze vorm zich inhoudelijk onderscheidt van e-learning en e-therapie;
  2. Het leer- en reflectieproces vindt plaats in de praktijk van de cliënt (on-the-job of in de leefomgeving) en wordt ondersteund door het inzetten van internet. Door deze aanpak wordt er gewerkt in realistische en voor de cliënt relevante situaties; 
  3. De communicatie tussen coach en cliënt verloopt niet in nabijheid van elkaar (in person), maar op fysieke afstand (distance/ remote). Hierdoor is het coachingstraject niet van plaats afhankelijk.

Aanvulling voor e-coaching via mail:

E-coaching kan tevens tijdsonafhankelijk worden gemaakt door gebruik te maken van e-mail waarbij de coach en client individueel bepalen wanneer ze elkaars berichten bekijken en beantwoorden (asynchroon in tijd).

 Bekijk hier de 15 ingrediënten die online begeleiding mogelijk maken: 15 ingrediënten van e-coaching

Wilt u meer weten? Zie voor meer inspiratie het handboek 'E-coaching: direct aan de slag met Het Nieuwe Coachen' of neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek via 013 8507546 of dit formulier: contact.

← Terug naar Kennisbank

eCollegePro AdresWeb AdreseCollegePro AdresWeb Email